Stemningsbilleder fra Hoi An

Vi besøgte Hoi An i 4-5 dage da vi var i Vietnam i sommers. Det var sådan en hyggelig lille by. Men også den klart mest turistede, hvilket vi normalt ikke ligefrem ser som et plus, men denne by kan virkelig bære det. I centrum lille den gamle by, hvor der ikke må kører biler ikke motorcykler, hvilket også var meget rart med en pause fra den kaotiske trafik, som er meget udbredt i Vietnam. Vi syntes virkelig at Hoi An var en dejlig by og bestemt et besøg hver, hvis man kommer til Vietnam.

Der er også en rigtig fin strand i Hoi An, men da vi ikke er de største strandmennesker og hellere brugte vores tid i byen, valgte vi den sidste eftermiddag/aften at tage ned på stranden, da det næsten er et must at have besøgt stranden. Eftersom solen var ved at gå ned tog alle turisterne hjem, og til vores store overraskelse blev stranden lyn hurtigt FYLDT med lokale, eller i hvert fald Vietnamesere (da Hoi An også er en populær ferie by for Vietnamesere). Rigtig mange Familier, også med børn havde mad med og holdte så picnic på stranden. Vi var nok nogle af de eneste fra vesten på hele den rigtig store strand, flere kom hen og hilste, kiggede sjovt på os og fniste når de gik forbi og der var endda nogle unge piger som kom hen og gav os noget vietnamesisk kage. Det var rigtig sjovt at opleve byen og se de lokale på en helt anden måde.

Langs stranden lå en masse restauranter som lignede lidt hindanden. Vi var næsten sikre på at det kun var den slags restauranter som vi ville kalde “turistfælder”, men vi besluttede os nu alligevel at gå op og se om vi kunne finde noget at spise. Da vi kom der op til restauranterne, var der også udelukkende Vietnamesere i store selskaber. Der var rigtig mange mennesker og vi havde svært ved at finde et bord, men det lykkedes og vi fik en masse lækker seafood med grønt og ris.

Tror en af grundene til at de kom på stranden efter solen gik ned er at de gør rigtig megt for ikke af få det mindste farve, så snart de har lidt sol på sig dækker de det med tøj, hat eller en hånd.

Farverige kokosskaller
Solopgang fra vores altan
Som sagt var der rigtig mange turister og dermed var der også rigtig mange souvenirs.
Dejlig udsigt til pool og rismarker.
Eftersom byen ikke var særlig stor og af man ikke måtte køre motrcykel eller bil inde i centrum. Transporterede vi os rigtig meget på cykler, som vi lånte på hotellet, det var en rigtig fin måde at se byen på.

Vi havde valgt at tage nattoget fra Hanoi til Hoi An, på trods af rigtig mage dårlige anmeldelser og og receptionisten på vores hotel slet ikke forstod det, når det nu var billigere at flyve. Vi fik bestil billet på første klasse (hvilket er meget vigtigt hvis man gerne vil tage toget, da man fx ellers kan komme til at sidde på hårde træsæder sammen med rigtig mange andre). Vi kom med toget klokken 22.00 fra hanoi og kørte derfra hele natten mod Danang. Vi skulle være i en kupé med 4 pladser, og vi delte md en vietnamesisk familie med 3 børn. Det var så sjovt at se hvordan børnene var helt vildt glade og oppe og køre over at de skulle med toget og måtte komme op i overkøjen (vi havde de 2 under køjer). Sengene var rigtig fine og nogenlunde rene (vi havde dog købt silkesoverposer og valgte at sove i dem)

Vi var fremme ca. klokken 11.00 næste morgen, og så var der ca. 1 times kørsel fra Danang til Hoi An, med en taxa, som vi havde bestilt fra vores hotel. Vi var i alt rigtig glade for at vi valgte at tage toget frem for fly, og synes det var en fed og anderledes oplevelser.

Udsigten var også rigtig fin, vi kørte langs kysten en del af vejen.